شماره مطلب: 95
رییس سازمان بسیج فرهنگیان

راه مسائل آموزش و پرورش از درون همین دستگاه عظیم می گذرد

نسخه مناسب چاپ

متن سخنرانی دکتر شعبانعلی رمضانیان رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در اختتامیه یازدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان:

بسم الله الرحمن الرحیم

العلم سلطان ، من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه

مولی الموحدین امیر مومنان علی (ع) می فرماید : دانش و علم سلطنت و قدرت است . هر کس آن را بیابد با آن ، یورش برد و هر که آن را از دست بدهد، بر او یورش برند.

مکتب روح بخش ما اسلام به طور کلی طرفدار علم وعالم است . شناخت و آگاهی در دین لازمه کمال و مرتبه ای از آن به حساب می آید و علم آموزی و تولید دانش ، عبادت محسوب می شود.

در اسلام جایگاه علم رفیع است و یکی از مهمترین لوازم پیشرفته بودن جامعه همین پیشرفته بودن در عرصه علمی در نظر گرفته می شود .

رسول بزرگ اسلام (ص) می فرمایند : طالب علم نزد خدای متعال از جهادگران ، مرزداران ، حج گزاران ، عمره گزاران ، معتکفان و جاوران خانه خدا برتر است و درختان و بادها و ستاره ها و گیاهان و هر چیزی که آفتاب بر آن می تابد ، برای جوینده علم ، طلب مغفرت می کنند .و من پیامبر (ص) جوینده علم را از فرشتگان و ملائک محبوب تر می دارم .

اهمیت علم در اسلام بدان خاطر است که در اثر علم راه از بیراهه شناخته می شود .موانع از پیش پا برداشته می شود . تاریکی ها به روشنایی تبدیل می گردد، گره ها گشوده می شود و کمال یابی و کمال جویی ممکن و میسر می گردد . علم مورد نظر اسلام علم کار بردی توام با ایمان است .علمی که با فطرت هماهنگ است و موجب نورانیت دل و دیده می گردد. این همان علمی است که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی قرار دارد و می فرماید : باید برای علم و ایمان جامعه سرمایه گذاری کنیم . اگر سرمایه نگذاریم ، اگر مجاهدت نکنیم ،اگر تلاش نکنیم فردای ما ، فردای تاریکی خواهد بود .

علم و ایمان یک جهاد است ، ما باید هم علم بیاموزیم و تولید کنیم و هم ایمان را تقویت کنیم . ما باید یک کشور سراسر مومن عالم بشویم . پیشرفت علمی در حوزه های مختلف ، ضرورت حیاتی کشور است . و اگر بخواهیم صرفا این دانش را از دیگران بگیریم و مصرف کنیم به هیچ جایی نخواهیم رسید .باید این دانش را در داخل تولید کنیم .هم توان تولید علم پیدا کنیم و هم علم کاربردی و بومی برای نیازها بدست بیاوریم . علم با ایمان باید سکه رایج جامعه باشد تا افراد بیراهه را تشخیص دهند و در مسیر حرکت ، موانع را پشت سر بگذارند. علم باید چراغ راه زندگی و ابزار دست یکایک افراد جامعه اسلامی قرار گیرد. اگر می خواهیم از وابستگی نجات پیدا کنیم و مستقل زندگی کنیم ، اگر می خواهیم پیشرو و پیشگام قرار بگیریم و دیگر جوامع را به سوی اهداف و آرمانهای خویش رهنمون باشیم ، اگر می خواهیم انسان مومن تربیت کنیم و اگر می خواهیم در آموزش و پرورش گستره عمل خویش را بیابیم و پیچدگی ها و ظرافتهای معلم و متعلم و خانواده ها را به درستی درک کنیم ، چاره ای نداریم جزآنکه بیش از گذشته به فعالیتهای علمی بپردازیم و عملا به دانش و پژوهش و پژوهشگران میدان عمل بدهیم .

پیشرو بودن در هر دانشی ، نیازمند به مطالعات کاربردی در کنار تحقیقات بنیادی و توسعه ای است. در هر دانش نمی توان تنها به پژوهش های ذهنی و مقاله نویسی قناعت کرد. به فرموده بزرگان ، علمی که گره از کار جامعه باز نکند شبه علم است و باید به مردم و متخصصان توصیه کرد که دانش خود را در راه حل مشکلات کشور به کار گیرند و مراکز علمی نیز باید راه را برای تحقق این هدف هموار نمایند.

آموزش و پرورش هم وظیفه علم آموزی و عالم پروری دارد و هم به واسطه مواجهه با مسائل گوناگون،نیازمند به مدد دانش و دانشمندان و صاحبان فکر و اندیشه است.

هم رسالت آموزش و پرورش توجه مضاغف به علم و عالم را ضروری می کند و هم برطرف کردن معضلات و مشکلات آن،راهی جز راه علمی پیشروی دست اندرکاران آن قرار نمی دهد.

مسائلی از قبیل شان و منزلت معلمان ،نقش آفرینی معلم در روند تاریخی و مرز بندی فرهنگی،تربیت اسلامی و توسعه اخلاق،خدمت به کارکنان،رضامندی همکاران،رضایت دانش آموزان و چگونگی ایجاد انگیزه برای حضور در کلاس درس،انتظارات سازمان ها و دستگاه ها از آموزش و پرورش،متن و محتوای آموزشی،اقتصاد این دستگاه عظیم،چگونگی اداره و در یک کلام تحول بنیادین در این نهاد مقدس و اجرایی کردن مطالبات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری همه وهمه ،نیازمند به کار علمی فراگیر و جنبش عالمانه و مشارکت همگانی دارد .

آموزش وپرورش از یک سو با مسائل ومشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند و از سوی دیگر معدن انسانهای مومن ،متعهد، عالم ،دلسوز ،توانمد و آماده حضور در صحنه و نقش آفرینی جهادیست .

باید بین نیازها وظرفیت ها پیوند منطقی برقرار شود و باید امکانات و توانائیها در جهت برطرف کردن مسائل بکار گرفته شود.

جمع بین این دو می شود جنبش نرم افزاری و تولید علم در آموزش و پرورش .

این امروز گمشده دستگاه تعلیم وتربیت است که بسیج سعی میکند هرساله در قالب برنامه های مختلف ضرورت آن را بیان میکند . وتوجه دهد که راه حل مسائل آموزش و پرورش از درون همین نهاد مقدس عبور میکند و عوامل و عناصر مومن و انقلابی این دستگاه قابلیتی عظیمی در اختیار دارند که به میدان آوردن انها نیازمند به توان مالی و هزینه های سنگین نیز نیست . فقط تغییر رویکردها واصلاح آیین نامه ها و درگیر کردن بدنه با مشکلات خود بخش زیادی از مسائل را حل میکند وباقی مانده راه نیز با همت عمومی و عزم جزم یقینا دست یافتنی است .باید با روحیه جهادی و باشناسایی الویت ها ، افراد توانمند را در قالب گروهها و هسته های علمی و مدیریتی وارد عمل نمود ومسائل را یکی پیش از دیر از پیش پا برداشت . این شدنی است و تجربه بسیج در آموزش و پرورش طی سالهای متمادی سند مدعاست . یازدهمین سال برگزاری جشنواره علمی و پژوهشی با حضور بیش از 4600صاحب قلم بسیجی دریک فراخوان علمی ، مشارکت عالمانه و کارشناسانه قریب به 6000فرهنگی اهل نظر در برنامه با زتدوین کتابهای درسی وقریب به 1300وبلاگ نویس فعال در عرصه فضای مجازی و دیگر موارد مشابه همه موید آنست که اگر آموزش و پرورش گسترده و عظیم است ، قابلیت ها و ظرفیت های آن نیز عظمت دیگریست که باید خوب درک شود وبه کار گرفته شود .انشاءالله

مقالات

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.